Din 2026, rovinieta transportatorilor va fi TollRo

Din 2026, transportatorii din România vor avea parte de o schimbare semnificativă: renunțarea la rovinieta tradițională pentru un nou sistem de tarifare electronică, denumit TollRo. 

Acest sistem va schimba modul în care se taxează drumurile naționale și va transforma întreaga experiență a transportatorilor, taxând în funcție de distanțele parcurse și de impactul vehiculului asupra mediului. Pentru cei din domeniul transportului de marfă, acest nou sistem de tarifare promite transparență, dar vine și cu noi reguli și responsabilități de care trebuie să țină cont.

Ce este TollRo?

TollRo reprezintă un sistem de taxare rutieră electronică care se aplică la nivel național, înlocuind rovinieta pentru vehiculele comerciale. 

Acesta va fi implementat prin intermediul Sistemului de Tarifare Rutieră Electronică (STRR), un sistem interconectat cu alte rețele de tarifare similare din Uniunea Europeană prin SETRE (Sistemul European de Tarifare Rutieră Electronică)

În esență, TollRo va permite monitorizarea și taxarea vehiculelor în funcție de distanțele parcurse pe drumurile naționale.

Cum se calculează TollRo?

Calculul TollRo este relativ simplu, bazat pe o formulă care ia în considerare doi factori esențiali:

  • Tariful unitar, care este aprobat de Ministerul Transporturilor și include costurile de întreținere a drumurilor și costurile de mediu.
  • Distanța parcursă pe un sector de drum, măsurată în kilometri întregi.

Taxa TollRo se obține înmulțind tariful unitar cu distanța parcursă. 

Sistemul este astfel conceput încât să reflecte impactul traficului greu asupra infrastructurii, dar și să încurajeze transportatorii să adopte vehicule mai ecologice. De exemplu, vehiculele cu emisii Euro 6 vor fi taxate la un nivel mai scăzut decât cele cu emisii mai mari.

Care sunt modalitățile de plată disponibile?

Transportatorii care doresc să achite TollRo au la dispoziție trei modalități principale, adaptate diferitelor nevoi și preferințe. 

  1. Prima opțiune este contractul SETRo, ideal pentru companiile care folosesc rețeaua rutieră națională în mod frecvent. În cadrul acestui contract, transportatorii încheie un acord cu un furnizor autorizat, responsabil pentru gestionarea plăților.

  2. A doua opțiune este tichetul de rută, perfect pentru treceri unice. Transportatorii pot achiziționa acest tichet înainte de deplasare, simplificând astfel accesul temporar.

  3. Cea de-a treia variantă este aplicația mobilă CNAIR, disponibilă gratuit, care oferă o soluție modernă și accesibilă, potrivită pentru tranzacțiile rapide și comode, direct de pe telefon.

Excepții de la plata TollRo

Nu toate vehiculele sunt obligate să plătească TollRo. Sunt exceptate vehiculele deținute de diverse instituții de stat, inclusiv:

  • Ministerul Apărării Naționale,
  • Ministerul Afacerilor Interne,
  • Serviciul Român de Informații,
  • Serviciul de Protecție și Pază, și altele.

De asemenea, vehiculele înregistrate ca exceptate în baza de date STRR, care fac parte din acorduri și tratate internaționale la care România este parte, beneficiază de scutire. În această categorie intră și vehiculele înregistrate pentru a face transporturi umanitare. Pentru a evita situații neplăcute, este esențial ca transportatorii să verifice dacă vehiculele lor sunt exceptate și să le înregistreze corect în sistem.

Ce obligații au transportatorii?

Pentru a se conforma cu legislația, transportatorii vor trebui să îndeplinească mai multe cerințe:

  • Corectitudinea datelor – Este obligatoriu să fie declarate corect în aplicația de taxare, toate informațiile despre vehicul, inclusiv clasa de emisii și MTMA – masa totală maximă autorizată.
  • Funcționarea OBE – Echipamentele de bord necesare pentru colectarea taxei (OBE) trebuie să fie active și funcționale pe toată durata deplasării. Transportatorii au responsabilitatea de a se asigura că acestea sunt în stare bună de funcționare.
  • Actualizarea setărilor OBE – Orice modificare privind parametrii vehiculului (cum ar fi schimbarea MTMA sau a clasei de emisii) trebuie actualizată imediat în sistem. În cazul în care echipamentul se defectează sau este furat, transportatorii trebuie să raporteze incidentul pentru a evita posibile penalități.

De ce adoptă România TollRo?

Implementarea TollRoare ca scop modernizarea sistemului de taxare rutieră din România și la alinierea acestuia la standardele UE. 

De asemenea, acest sistem își propune să contribuie la reducerea poluării, încurajând transportatorii să folosească vehicule mai ecologice. 

Pentru transportatori, este esențial să fie bine informați și să se pregătească din timp, astfel încât să evite eventualele amenzi și să se adapteze rapid la noul sistem de taxare.

Sfaturi pentru transportatori

Pentru a se pregăti pentru TollRo, transportatorii ar trebui să ia câteva măsuri esențiale pentru a se asigura că trecerea la noul sistem se desfășoară fără probleme. 

În primul rând, aceștia ar trebui să se familiarizeze cu opțiunile de plată disponibile și să aleagă varianta care se potrivește cel mai bine cu nevoile lor operaționale, fie că este vorba despre un contract SETRo, tichet de rută sau aplicația mobilă. 

De asemenea, este important să verifice și să înregistreze corect datele vehiculelor în baza de date STRR, pentru a beneficia de scutiri sau de taxe corect calculate.

Transportatorii ar trebui să acorde o atenție deosebită funcționării corecte a echipamentelor de bord (OBU) și să se asigure că acestea sunt conforme cu standardele legale. Verificările regulate ale setărilor OBU pot preveni greșeli în taxare, iar notificarea rapidă a furnizorilor în caz de defecte sau pierderi este importantă pentru a evita penalități. 

Optarea pentru vehicule cu emisii mai scăzute poate fi o strategie bună pe termen lung pentru reducerea costurilor, datorită tarifelor mai avantajoase aplicate vehiculelor mai ecologice.

TollRo reprezintă o schimbare semnificativă pentru transportatorii din România, aducând o serie de avantaje și noi provocări. Pregătindu-se din timp și informându-se constant, transportatorii vor putea să facă tranziția către acest sistem cu mai puține dificultăți și să evite orice penalizări neprevăzute.