HU-GO. Modificări foarte importante, valabile de la 1 ianuarie 2024

Începând cu 1 februarie 2024, Ungaria introduce un sistem inovator de taxare pentru vehiculele de transport persoane cu o greutate peste 3.5 tone, inclusiv autobuzele cu 8+1 locuri. Această modificare reprezintă un pas major în evoluția sistemului de taxe rutiere, având un impact profund asupra transportatorilor care operează pe teritoriul Ungariei. Prin noul sistem, taxele vor fi calculate pe baza distanței parcurse și a numărului de axe, înlocuind vinietele tradiționale. Acest model vizează o taxare echitabilă, adaptată utilizării efective a rețelei de drumuri, și marchează o etapă crucială în modernizarea infrastructurii de transport. Schimbarea subliniază necesitatea adaptării rapide a transportatorilor la noile reguli, pentru a evita penalizările și pentru a beneficia de un sistem de taxare mai transparent și mai eficient.

În contextul noilor schimbări ale sistemului de taxare rutieră în Ungaria, soluțiile de monitorizare a flotei prin EVO GPS, devin instrumente indispensabile pentru companiile de transport. În plus, utilizarea acestei soluții contribuie la îmbunătățirea sustenabilității și la reducerea impactului ecologic al activităților de transport. Astfel, utilizarea tehnologiilor moderne de monitorizare GPS se dovedește a fi nu doar o necesitate, ci și o strategie inteligentă pentru adaptarea la dinamica pieței de transporturi și maximizarea eficienței operaționale.

Ce se schimbă exact?

Principalul aspect al noului sistem de taxare este calculul taxelor pe baza numărului de kilometri parcurși și a numărului de axe ale vehiculului. Această metodologie înlocuiește sistemul precedent de viniete, cu scopul de a oferi o taxare mai echitabilă și mai adaptată la utilizarea reală a infrastructurii rutiere.

Cu alte cuvinte, acest sistem automatizează procesul de taxare, transformându-l într-unul mai precis și mai corect, reflectând utilizarea efectivă a drumurilor. În locul achiziționării vinietelor pentru perioade fixe, indiferent de distanța parcursă, taxarea se va ajusta acum în funcție de kilometrii reali parcurși și caracteristicile vehiculului, cum ar fi numărul de axe. Acest lucru înseamnă că vehiculele mai grele, care uzează mai mult infrastructura rutieră, vor contribui proporțional mai mult la întreținerea acesteia. În același timp, sistemul promovează transparență și eficiență, permițând utilizatorilor să monitorizeze și să gestioneze mai bine costurile de transport. Este o schimbare care stimulează responsabilitatea și sustenabilitatea în industria transporturilor, aliniind Ungaria cu practicile moderne de taxare la nivel european. Însă, această schimbare pune presiune mai mare pe transportatori. 

Informații vitale pentru transportatori

Având în vedere globalizarea transportului și faptul că Ungaria este poarta către Vest pentru mulți transportatori, este esențial pentru companiile de transport să fie la curent cu schimbările majore care intră în vigoare:

  • Achiziția de viniete: După data de 21 ianuarie 2024, nu va mai fi posibilă achiziția de viniete pentru vehiculele de transport persoane de peste 3.5 tone, inclusiv cele cu configurația 8+1 locuri. Această restricție subliniază necesitatea unei planificări atente și a achiziționării vinietelor necesare înainte de această dată limită.
  • Implementarea sistemului de taxare automat: Începând cu 1 februarie 2024, vinietele nu vor mai fi valide, iar sistemul de taxare se va baza exclusiv pe utilizarea sistemului automat.

  • Reguli noi pentru remorcare: Dacă un vehicul cu e-vignetă remorchează alt vehicul, trebuie achiziționate autorizații de utilizare a drumului separat pentru fiecare vehicul, conform regulilor aplicabile acestora. A fost introdusă, de asemenea, o categorie separată de suprataxă pentru remorci, iar operatorul vehiculului de remorcare rămâne responsabil pentru plata taxei pentru remorcă.

  • Secțiuni noi de drumuri cu taxă: Noile secțiuni de drumuri cu taxă introduse de la 1 ianuarie 2024 includ întregul sector al autostrăzii M0 (sectoarele sudic și estic, Podul Megyeri), autostrada M31, porțiunea autostrăzii M4 până la Törökszentmiklós-Vest, autostrada M44, secțiunea de ocolire M30 în jurul Miskolcului, și autostrada M76 până la Keszthely-Fenékpuszta. Aceste adăugiri extind rețeaua de drumuri supuse taxei pentru utilizarea sistemului e-vignetă

Tarifele e-vignetei pentru transportatori

Tarifele e-vignetei pentru vehicule mai mari de 3,5 tone în Ungaria se bazează pe mai mulți factori: categoria vehiculului (J2, J3, J4, bazat pe numărul de osii), nivelul de poluare, tipul de drum utilizat și distanța parcursă. Pentru calculul corect al taxelor, companiile trebuie să înregistreze vehiculele în sistemul HU-GO, să furnizeze detalii despre acestea și să utilizeze un dispozitiv OBU sau o aplicație mobilă pentru urmărirea deplasărilor.

Mai multe despre acest subiect poți citi aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *